Tuesday, August 23, 2011

Balik 'KAMPUNG'



Masih berbaki 6 hari ramadan tahun ini..
dunia yang sudah semakin luput.
belum tentu ramadan tahun depan dapat mnjengah.
INFINITY
kalau adapun, blm tentu aku masih ada..
dan kalau masih ada pun,
blm tentu aku sihat utk menjalankan ibadah puasa.
seinfiniti syukur buat pencipta yang menjodohkan 
aku dgn ramadaN kali ini.







Tulisanku kali ini menyingkap definisi kampung halaman..
setiap kali syawal.pasti sekalian masyarakat melayu akan pulang ke kampung..

"balik kampung..o0o..balik kampung".

sampai ada lagu khas utk balik kampung!

Aku terkenang,setiap insan pasti rindukan kampung halaman
kira-kira aku,dah lebih kurang 8 tahun aku tak balik kampung
untuk beraya.semenjak abah sakit.
kami jarang pulang.
kalau pulang pun,x lah beramai2 naik van macam dulu.
persiapan raya disusun rapi.
lemang dibakar.dodol dikacau.
main mercun  n bunga api dgn sepupu yang ramai 2.
susun kuih raya.pasang langsir.dll

Rindukah aku?..
jika menyingkap definisi balik kampung yang aku rindui.
selayaknya aku lebih merindui kampung halaman yang 
LEEEBBIIIIHHHH lama aku tinggalkan.
LEBIH DARI 8 TAHUN
LEBIH DARI TEMPOH KEHIDUPANKU!
aku sepatutnya lebih rindu dan lebih bersiap sedia utk 
"PULANG KE KAMPUNG ABADIKU"

tempat dari mana aku diciptakan.
dan disitulah aku akan PULANG nanti.
sepatutnya persediaan perlu lebih kemas tersusun.
ibadahku, amalanku,imanku,ikhlasku,dan semuanya.
adakah cukup utk menjamin 
'HARI RAYA ABADI"
disana nanti

Katakanlah: "Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam".






AKU INGIN KEMBALI







0 comments:

Blog Widget by LinkWithin