Tuesday, August 16, 2011

Macam Biasalah Allah

selesai solat tarawikh berjamaah bersama mak.
aku mengngkat tangan utk berdoa.

sengaja aku menoleh kebelakang melihatnya,
" mak, mak doalah".pintaku..
dalam kiraanku, doa seorang ibu lebih mustajab
" hananlah doa, mak mengantuk nie.."..
mak mengecilkan mata tanda mengantuk

tangan kedua2 tertadah lama..
menunggu doa 
aku tersenyum.mak ketawa..
siapa nak baca doa ni?..

" Macam biasalah Ya Allah".
mak besuara dan membuka cerita

Cerita dari ceramah seorang ustaz,

ceritanya bermula dengan seorang muslimah yang rajin berdoa.
setiap kali habis solat.
doa dipanjatkan dgn ikhlas penuh harapan pada Allah.
doanya panjang..lama 
dan begitulah rutinnya setiap kali solat..

hingga pada suatu hari..
seusai solat zohor.
guruh berdentum menandakan hujan bakal turun.
baju dijemuran masih belum diangkat.
dan doa masih belum dipanjatkan.

" aish, macamna nie?"..bisik hati kecil muslimah itu.
lantas di tadah tangan..
" Bismillahirrahmanirrahim....macam biasalah Ya Allah"..
" amin"..
diapun bergegas mengangkat kain di jemuran...=D


^^
MORAL OF THE STORY
walaupun simplenya blh dirumuskan
"Allah kan Maha Mengetahui".
Just straight to the point.tak payah hurai panjang2,kan Allah tahu!

walaupun Allah Maha mengetahui
walaupun Allah tahu setiap yang tersembunyi dalam hati hambanya
tapi,doa perlu dijelaskan.
sebagai tanda kita ni bersungguh2 nak minta pada Allah dan tiada tempat lain untuk mengadu.
dan sebagai menzahirkan keikhlasan permintaan itu.

"Allah,you only the one can help me.so you must know the whole story"

Ibarat seorang sahabat meminta tolong pada sahabatnya:
berbezakan ayat:

A:"milah, kau kene tolong aku, aku nak pinjam baju kau!"

B: "milah, kau kene tolong aku, aku nak pinjam baju kau sebab baju aku memang ada 2 pasang je.
satu aku dah pakai,satu lagi masih basah diampai".


Bayangkan perasaan milah tadi, mesti lebih mudah utk milah meminjamkan baju pada sahabat B kan?.


p/s: muslimah td dikecualikan kot.urgent..=)














0 comments:

Blog Widget by LinkWithin